måndag 26 maj 2008

FORT!

Jag började jobba 5.30 imorse. Vad gjorde jag om inte cyklade till jobbet?! Det finns en stor fördel där att slippa vänta på vagnen(även om jag vet precis när den går och jag behöver inte stå och vänta så länge, men ändå), slippa sitta bland människor som ibland är lite tokiga och slippa ta i saker som många andra har tagit i. Bara jag och min cykel och så får jag ju motion också. Hur lång tid det tog att ta sig till jobbet? 20 minuter. Då blundade jag i och för sig för ett par rödljus - det var ju ändå ingen trafik ute men man måste ju satsa ibland!

Det värsta när man cyklar är ändå inte bilarna, dom är oftast parallella med cykelbanan och kontrolleras av rödljusen, precis som jag. Däremot har vi folk som GÅR! Dom är på samma bana som jag och korsar oftast vid alldeles fel tillfälle, typ framför mig så jag måste slänga mig på alla bromsar jag har för att inte köra in i dom. Igår när jag var ute och cyklade såg jag en kvinna få tokspatt på ett par fotgängare med barnvagn(barnvagn!!). Hon skrek åt dom när hon var tvungen att stanna och gå runt dom
"Men för i helvete! Ni kan ju inte gå på cykelbanan!"
Just då tyckte jag att det var lite att överdriva att skrika sådär. Jag kommer nog aldrig skrika så åt någon. Men jag kan inte låta bli att hålla med om att fotgängare är i vägen för min framfart.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dom värsta är cyklande barn i 6-8års åldern. Denna skara är som ett par krocksökande torpeder(hey! dom har ju hjälm för tusan, då kan inget ont hända dom för det har deras föräldrar sagt)möter du en snorunge i en gångtunnel så är det tamefan bara att stå på höjdaren och försöka läsa ungkräkets "planerade färd"(ofta så reser dom i flock)!

Yvette Gustafsson sa...

planerade färd = det vingligaste du någonsin sett? I och för sig läste jag ett inlägg i Metro en dag om hur man faktiskt inte ska cykla så himla fort på cykelbanorna för det finns faktiskt
krossat glas
lekande barn
solande tonåringar(varför skulle dom ligga PÅ cykelbanan. Mer troligt att dom är vid sidan av. Eller ännu bättre, i parken?)
gående pensionärer som förmodligen tappar balansen av vinddraget som kan uppstå från en cykel.

Vart ska man cykla då? Det var lättare där jag växte upp. Antingen var det skog eller så var det landsväg och jag på min cykel var ett fordon precis som bilarna och jag fick cykla precis så fort jag ville. Det går tyvärr inte här.