lördag 21 juni 2008

Stupidos

Så, igår var det midsommar, en dag på året då vi hoppar i ring kring en lövad fallos och firar sommaren(jag har för mig att man det är en gammal bondetradition mest, dels för att fira årets längsta dag och att skörden helst ska in före midsommar. Sen är det FEST!)

Föga förvånande jobbade jag. Det var otroligt mycket att göra.
Katja sa till en kund, en äldre dam:
- Vi trodde inte det skulle vara så mycket folk här idag, eftersom det är midsommar. Då ska ju folk vara ute och dansa kring stången.
- Men det regnar ju, sa damen lätt idiotförklarande.

Kanske var det något med regnet som gjorde folk på dåligt humör och extra sugna på kaffe. Men det var en kund som valde bort kaffet till förmån för hårda ord. Det var en engelsman som jag frågade längre bak i kön om han ville ha något varmt att dricka. Först gick det inte upp för mig att han var engelsk, för han sa
- Vanlig kaffe.
- Bryggkaffe då? Han tittade lite frågande på mig och det gick snabbt upp för mig att han inte kunde svenska så jag frågade:
- Regular, black coffee, then?
- If I wanted black coffe I would have said so, wouldn't I? sa han mycket otrevligt. Och eftersom vårt bryggkaffe inte verkade duga frågade jag:
- So you want an espresso?
- I want a regular coffee! nästan skrek han åt mig
- I have black coffee and I have espresso...
- For gods sake, I just want a regular coffee! skrek han vidare. Jag valde att ge upp käbblet och bara ge honom något eftersom han inte kunde häva ur sig vad han tyckte var vanligt kaffe, trots att "regular black coffee" inte var hans kopp te, tydligen. I samma veva tog bryggkaffet slut och han kom fram till Katja i kassan.
- So, what did you decide on? frågade hon.
- I'VE SAID IT A HUNDRED TIMES, I WANT REGULAR COFFEE! nästan skrek han. Katja som är en chill person sa bara att jo, det kommer ta några minuter för kaffet måste nybryggas. Det dög inte alls enligt honom, han fortsatte skrika (och vid det laget stängde jag av mina öron och ägnade mig åt kunder som kan uppföra sig som folk), sedan satte han av och när han passerade mig sa han vasst:
- Stupidos.

Under hela tiden jag har jobbat där har jag aldrig någonsin varit så arg som just då. Jag valde att avreagera mig genom att ta varor från vagnen och slänga dom på plats tills den var tom. Jag vet inte, men vi kom fram till att de enda som kan vara så otrevliga måste ju vara vuxna människor på semester. Skitstressad över att helt plötsligt ha mycket tid över?

DET ÄR BARA TVÅ VECKOR KVAR AV MIN SEMESTER, GE MIG KAFFE
NU!

Eller?

Inga kommentarer: