lördag 17 november 2007

Lagom - vad är det för jävla ord egentligen?!?

"Lagom"

Wikipedia

"Lagom, svenskt ord med betydelsen "precis rätt", "tillräckligt", "adekvat", "så bra/mycket som det borde vara".

En flitigt citerad, folketymologisk, förklaring är att ordet lagom härstammar från det gamla bondesamhällets måltider, då alla på gården åt från samma gryta och drack ur samma bägare. Då ville det till att det räckte "laget om". Detta är dock en myt. Svenska Akademiens ordbok listar etymologin som en åldrad böjningsform av lag där ändelsen -um i fornsvenskan angav dativ i pluralis (jmfr t ex uttrycket "honom"). Ursprungsbetydelsen av laghum, som var den vanligaste stavningen, var "enligt lagen", "lagligen". Det behöver inte nödvändigtvis referera till en juridisk lag. Istället är det "lag" i betydelsen "gemensam" som avses. Ordets betydelse har senare försvagats och kommit att betyda ungefär "lämplig", "passande", "till det gemensamma" eller mera fritt "varken för mycket eller för lite" eller "lika mycket som alla andra".

En annan vanlig missuppfattning är att ordet lagom är unikt för svenska och saknar motsvarigheter i allaandra språk. Ordet är svåröversatt på många språk, men ord med snarlik betydelse finns såväl i norska (där det heter "passelig") som i japanska.

Beskrivs lättast genom låten Alldeles lagom av Peps Persson."

Det har hänt i min ungdoms dagar att jag har hyllat detta ord Lagom just för att
1. Det finns bara i svenska språket(men nu vet jag ju bättre tack vare Wikipedia)
2. Det är bra att ta till när man inte vet vad man vill ha och nån annan kan få bestämma åt en. För det är just vad lagom är. Ordet fyller endast den funktionen men har ingen betydelse för ingen kan säga vad lagom är. På jobbet driver detta jävla ord mig till vansinne.

- Jag vill ha en kaffe, tack.
- Vill du ha en stor?
- Nej jag vill ha en lagom(eller dom jävlarna som säger nej, jag vill ha en vanlig).
- Nej, vi har tyvärr inte lagom, vi har inte vanlig kaffe heller, vi har liten och vi har stor, du får välja.

Helst vill jag när dom säger lagom eller vanlig ställa ner en stor kopp åt dom, eftersom vi faktiskt säljer fler stora än små. Då blir ju det normen=vanlig, eller hur? Och lagom för mig är den största kopp du någonsin sett, så då är ju det lagom.

Död åt ordet lagom i detta mellanmjölkens land!

1 kommentar:

Suntui sa...

Huvudet på jävla spiken. Lagom missbrukas alldeles för ofta. Ser framför mig en kontaktannons i lokalblaskan där internetlösa och utvecklingsfobiska män refererar till sig själva som "Lagom rund kille 40plus", dvs smällfet gubbjävel född under första världskriget.

Sen det där med vantar. Jag brukar hålla utkik efter likasinnade som precis som jag tar på sig vantarna bara då jag ska resa mig upp så att jag gud förbjude, inte nuddar någon del av bussen/tåget som gör att jag måste skrubba bort skinnet med svinto och eftersanera med alcogel.

Men lik förbannat så är jag förkyld. Men det är åtminstone inte vinterkräkssjukan.