fredag 14 mars 2008

Gamla anteckningar

Jag letar just nu efter material till nya Svärjö. Jag tittar igenom mina gamla kluddochkladdblock och hittar nästan mest text. Det här skrev jag i slutet av andra året på Serietecknarskolan:

"Vill inte börja om från början för det skulle bara vara likadant. Samma tomma fraser när inget vettigt sägs, samma rörelser, samma samma. Same shit, different name och ett halvår efter slutet är det också samma. Tror jag. Kommer du också vakna konsekvent och kommer jag att hånskratta då också? Självklart. Det tror jag på. Ångest? Jo. Lite sönder är jag allt. Lagad med stål.

Jag tror inte att den finns. Det finns självbedrägeri, personkemi, mänsklighet, reptilhjärna, hunger, åtrå, tillfällig sinnesförvirring, lögn, sanning, vilseledning, förföring och allt sånt som vi tror är tecken på äkta kärlek. Men den finns inte. Man kan lika gärna blunda och peka och hoppas att det inte är en massmördare eller ett uppenbart svin med knorr på svansen. Spela Mystery Date med riktiga människor!


Så här var det i drömmen:
- Jag tittar på dig varje dag. Jag tittar på ditt ansikte. Du ser så väldigt trött ut.
och jag sa:
- Jag tittar på dig också.
Men jag vet inte om jag var ärlig. En dröm är inget annat än en dröm, hur gärna jag än skulle vilja att de gav något svar, någon sanning. Något jag kan klamra mig fast vid."

Mitt kluddochkladdblock är världens bästa! Där lämnar jag saker bakom mig, tycks det. För det här kommer jag inte ihåg. Jag kommer ihåg jävulskt mycket, men inte den drömmen. Ett vagt minne kanske, men eftersom jag lämnade det där så slipper jag ha det i huvudet. Smart!

Inga kommentarer: