tisdag 27 maj 2008

För ni har tagit studenten - off till vad?


När jag passerade avenyn mitt på dagen idag såg jag en kortege med nybakade studenter. Jag trodde det var något fel. Det är den 27e maj och det är studenten? Jag hörde något om att dom vill att sommarlovet ska bli kortare. Jag upplever att det blir längre. På min tid slutade vi på nåder kring den 10e juni. Min tid var inte så himla länge sen - det var 5 år sedan jag tog studenten. Och varför är man så lycklig när man tar studenten? Byt tryggheten i skolan till
- mer plugg på högskolan
- lumpen
- socialstyrelsens livsbidrag
- jobb någonstans som inte kräver utbildning (och dom jobben brukar inte vara så heta)
- frihet?

Jag kommer inte ihåg studenten som något lyckligt slut, det kanske ni förstått nu. Såklart har jag haft det så mycket bättre efter studenten än innan av många olika skäl, men jag ser inga skäl till att fira så mycket att man nästan slår sönder en spårvagn som de lyckliga studenterna på vagnen hem ikväll gjorde. Men grattis!

Inga kommentarer: