onsdag 7 maj 2008

Vanlig är ett ord som inte finns

Ordet vanlig borde fan förbjudas. Jag gjorde mig ovän med en kund idag på grund av det där jävla ordet.
- Jag vill ha en te, tack.
- Javisst, ska den vara stor?

- Nä, jag vill ha en vanlig.

- En liten, då.
- Nä, jag vill ha en vanlig. Alltså, jag tycker det är så dåligt det där med liten eller stor, en te, det ska bara vara en vanlig kopp.
- Men "vanlig" är ju olika för alla.
- Men jag vill ha te som är ljummet, inte fullt upp med hett vatten och jag får aldrig som jag vill ha det.

- Du kan ju be personen i kaffet att hälla ut lite av hetvattnet, det är ok. Det blir 22 kr, din te står klar där borta.

- Nu lät inte du mig prata till punkt.

- Jag ber om ursäkt för det, din te står klar där borta.

Självklart log jag under hela proceduren. Inombords kokade jag.

Seriöst! Hon kan skriva till ledningen och be om att vi inför storleken "vanlig". Ja, vad vill du ha: en stor, en liten eller en vanlig? När vi ändå är på gång kan vi ju införa storleken lagom. Varför inte ta bort stor och liten och bara ha "lagom" eller "vanlig" ?? Det hela gjorde mig vansinnig och jag ville helst av allt slå henne hårt i ansiktet och be henne skärpa till sig. Jag antar att hon bara ville ha någon att käfta med, för hur jävla svårt ska det vara att svara på en enkel fråga om hur stor kopp hon vill ha sitt te i?

Nej, jag är inte överjävlig, bara lite grinfärdig.

1 kommentar:

peekabo.O sa...

Men folk, alltså... Jag blir mörkrädd på riktigt ju :P Det kanske finns fik dit man kan gå med sin "vanliga" kopp hemifrån (om man lider av den typen av separationsångest) och fylla den med laaagom mycket vatten som man värmer till fi.. fickljummen temperatur själv, efter behag. Om det nu är så besvärigt. Man kan ju stanna hemma också.