måndag 21 juli 2008

Mio min mio


Igår såg jag för första gången Mio min Mio. Det är en sån där klassiker som alla barn ska ha sett, men av någon anledning gjorde inte jag det när jag var liten. Men igår såg jag den i alla fall när jag av en slump såg den ligga bakom Maries dator och hon hade inte heller sett den(inte hela i alla fall)

Döm om min förvåning när filmen för det första inte var svensk. Den utspelar sig i Sverige men har amerikanska/brittiska skådespelare med voice-over på svenska. Hur tänkte dom då? Jag gissar på att de ville tjäna mer pengar på att göra den typiskt svenska Astrid Lindgren-sagan på engelska för att den skulle funka som barnfilm både i sverige och utomlands.

Min andra förvåning kom ungefär en kvart in i filmen när Mio kommer till Landet fjärran bort får Christian Bale till bästis (läs: Batman) och blir hotad till livet av Saruman.

Det här kommer kanske inte som en chock eller överraskning för ersom har gått på dagis och sett alla filmer man måste ha sett när man var liten, men för mig är det KING!

1 kommentar:

Anonym sa...

jag gillar den filmen för den är bra.