fredag 4 juli 2008

Vardagsilska 2


När jag precis hade flyttat till London och skulle åka med en buss var det en brittisk man i sina övre 30 bli fly förbannad på grund av att biljettautomaten ute på trottoaren inte hade gett honom någon växel tillbaka - trots att det står en skylt på automaten att ingen växel ges. Alla gör misstaget, tror jag men tänker väl att "jaja, jag men jag får skylla mig själv, det står ju ändå där. Dumt av mig att missa det!" Men inte Britt, inte. Han blev rosenrasande och började slå och sparka på automaten för att den förstört hans liv.

Precis så nära ett utbrott har jag varit hela dagen idag. Av många olika skäl, såklart. Det är sällan bara en biljettautomat som gör att man känner att världen hatar en. Men när de kinesiska vattendropparna har fallit i tiotals, hundratals, närapå tusentals så har man passerat gränsen för länge sedan. Aggressionen har tilltagit under dagen men jag har pressat undan den med ett leende och vänt den ryggen. Jag vill slå ner någon.

Inga kommentarer: