onsdag 6 augusti 2008

Inte idag. Imorgon; en annan dag!


Jag satt på bänken utanför huset där jag bor och tog på mig mina inlines. En gammal man - 80årsåldern - kommer ut och börjar prata med mig
- Det är viktigt att hålla sig i form.
- Ja, eh jo, det är det ju.
- Jag har motionerat mycket i mitt liv, jag! Boxades mot Ingemar Johansson. Han ville ha unga och snabba att fajtas mot. Jag fick slå honom, men han fick inte slå mig.
- Jaha, heh

- Men nog finns det kraft kvar i mig. Känn här bara! och han spände sina biceps och nöjde sig inte förrän jag klämt på honom och okejat att jo, nog finns det kraft kvar i dom där minsann.
- Är du bra på dom där, du?
sa han och nickade mot mina inlines.
- Jo, jag kommer upp i rätt bra fart.

- Dom håller på med vägarbete där borta. Jag ville lägga mig och sova, men det går inte för att dom jobbar där borta

- Dom slutar nog snart. Klockan är ju 19 ändå.

- Ja, jo det hoppas jag verkligen!

Han hade kunnat prata på hur länge som helst om sin boxarkarriär och säkert om varför himlen och havet är blått, men jag orkade inte. Jag ville bara åka på mina inlines så jag avbröt och sa att jag ville iväg men att han fick ha en trevlig kväll.

När jag var på väg tillbaka från parken på mina inlines åkte jag förbi en annan gubbe som var på väg nerför en trappa. Han pratade lite för sig själv, ganska högt faktiskt. Han sa det så fint:
- Inte idag. Imorgon; en annan dag!

Inga kommentarer: