Entreprenör
Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Entreprenör är ett begrepp för en företagsam person, ofta i betydelsen företagsgrundare. I vidare bemärkelse används termen om en person som är drivande och arbetar hårt för att nå framgång.
Entreprenörskap kan definieras som "förmågan att identifiera möjligheter och skapa resurser för att ta tillvara dessa möjligheter". Entreprenörskapet får någonting att ändra riktning. Nya infallsvinklar hittas och utvecklas. En entreprenör skapar nya affärsverksamheter och organiserar marknaden på ett nytt sätt.
Enligt den neoklassiska teorin etablerad av Joseph Schumpeter är en entreprenör en skapare av "kreativ förstörelse" på marknaden (dvs rubbar balansen mellan utbud och efterfrågan) vilket skapar "kaotiska marknader" och gör entreprenören till en person som skapar efterfrågan på en marknad.
Vanliga drag hos entreprenörer är nyfikenhet, kreativitet, en positiv syn på arbete, självständighet, envishet, hängivenhet, optimism och visionärt tänkande. Det skall dock nämnas att det finns en etablerad kritik mot det individfokuserade perspektivet på entreprenörskap, där omständigheter som nätverk, kultur och teamarbete istället framhålls som centrala förklaringsfaktorer bakom framgångsrikt entreprenörskap.
Entreprenörskap kan också förekomma inom befintliga företag och benämns då intraprenörskap.
Entreprenörsskap är oftast kopplat till näringslivet. Entreprenörsskap inom den offentliga sektorn benämn samhällsentreprenörskap eller socialt entreprenörskap.
Byggbranschen [redigera]
Inom byggsektorn används ordet entreprenör eller byggentreprenör som benämning för ett företag som utför byggnationer eller anläggningsarbeten. Se vidare information under entreprenad.
Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Entreprenör är ett begrepp för en företagsam person, ofta i betydelsen företagsgrundare. I vidare bemärkelse används termen om en person som är drivande och arbetar hårt för att nå framgång.
Entreprenörskap kan definieras som "förmågan att identifiera möjligheter och skapa resurser för att ta tillvara dessa möjligheter". Entreprenörskapet får någonting att ändra riktning. Nya infallsvinklar hittas och utvecklas. En entreprenör skapar nya affärsverksamheter och organiserar marknaden på ett nytt sätt.
Enligt den neoklassiska teorin etablerad av Joseph Schumpeter är en entreprenör en skapare av "kreativ förstörelse" på marknaden (dvs rubbar balansen mellan utbud och efterfrågan) vilket skapar "kaotiska marknader" och gör entreprenören till en person som skapar efterfrågan på en marknad.
Vanliga drag hos entreprenörer är nyfikenhet, kreativitet, en positiv syn på arbete, självständighet, envishet, hängivenhet, optimism och visionärt tänkande. Det skall dock nämnas att det finns en etablerad kritik mot det individfokuserade perspektivet på entreprenörskap, där omständigheter som nätverk, kultur och teamarbete istället framhålls som centrala förklaringsfaktorer bakom framgångsrikt entreprenörskap.
Entreprenörskap kan också förekomma inom befintliga företag och benämns då intraprenörskap.
Entreprenörsskap är oftast kopplat till näringslivet. Entreprenörsskap inom den offentliga sektorn benämn samhällsentreprenörskap eller socialt entreprenörskap.
Byggbranschen [redigera]
Inom byggsektorn används ordet entreprenör eller byggentreprenör som benämning för ett företag som utför byggnationer eller anläggningsarbeten. Se vidare information under entreprenad.
Man lär så länge man lever.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar