tisdag 14 april 2009

Mottagningen för värdelös information och ändlöst väntande. Var god dröj.

Det talas mycket om hur ungdomar i Sverige idag har bristande respekt för könssjukdomar, fallen blir allt fler där människor haft oskyddat sex och dragit på sig något som ger en obehaglig känsla mellan benen. Men jag måste säga att mottagningarna inte gör det speciellt lätt för någon att hålla sig helt frisk.

Ingen idé att hymla, jag har ett praktexempel; mig själv. Jag ligger inte runt, jag använder hjälm, men ibland snubblar man även på små gatstenar. En vacker dag började det klia lite för mycket för att det skulle kännas helt ok. Varningslampan slogs på och jag gick på undersökning. Mellan de menande blickarna och orden "har du haft oskyddat sex?" osade disrespekten för den lilla horan som legat runt utan kondom. Nu skulle fittan slängas upp i stolen och det är bara att göra, för man gör det man måste. Pinnar i urinröret och en extra för säkerhets skull, speciellt som hon har behövt vänta alldeles för länge och dessutom har en student som undersöker(konstigt nog var studenten mer förstående än den faktiska gyn-tanten). Det var bara en utsträckt arm och pekfinger som fattades när gyn-tanten sa:
- Nej, jag vet inte vad det där är! Du får gå till Sesammottagningen istället. Misstänkt Kondylom, kontakta Sesammottagningen.
Jag hade bett honom undersöka sig, men även om han hade gjort det så hade det förmodligen inte hjälpt mycket. Det här vet jag eftersom han faktiskt gjorde det när jag berättade att jag hade symptom mindre trevliga. Men kollade de efter den misstänkta kondylomen? Icke. Nej, kiss i koppen bara.
- Kondylom hittar man inte via test, det hittar man via undersökning, sa hans gyntant.
- Ska du inte göra det då?

Men det behövdes inte, tyckte hon. Istället ställde hon en diagnos på mig med hjälp av vad han sa om mig och vad jag hade sagt till honom. Jag kunde ha herpes, sa hon. Jag förstår inte hur hon kunde strunta i att göra sitt jobb på det sättet. Varför finns MUM till om dom ändå inte gör sitt jobb. Då kan vi lägga dom pengarna på något vettigare, läkare som faktiskt vill hjälpa och patienter som behöver hjälp finns det gott om, tro mig. (Jag vet även en kille som var där för att han visste att han hade klamydia och ville få medicin mot det. MUM kunde inte skriva ut det, tydligen. Då skrev jag ner MUM till en fis i rymden av ovärdheter)

Ännu en orättvisa i världen, kan man tycka. Gyntanter ser ner på tjejer trots att det är killar som konventionellt sett är dom som knullar runt. Bakvänt. Och man behöver ju inte knulla runt för att få skit i rören. Det krävs bara en gång. Nu ska jag klia mig i skrevet i en vecka till innan jag kommer till Sesam. Tack så jävla mycket för era snabba lösningar, Göteborgs sjukvård.

1 kommentar:

Suntui sa...

Jag blir så arg. Jag har en egen story. Exet hade när jag träffade honom återkommande flytningar och sveda. Exet gick till läkare som utan undersökning skrev ut penicillin mot ngt som sades vara en infektion utan närmare specifikation.

Exet och jag började knulla utan kondom då jag var nytestad och han hävdade att läkarna gett honom klartecken (visste inte att de hoppade över att undersöka honom innan de friskförklarade honom från könisar).

Exet började få symptom igen, jag började få samma symptom. Exet pallrar sig iväg till en urolog på Öfvre Östermalm, en ansedd sådan.

Östermalmsurologen tittar på exet och frågar "Legat med svenska tjejer bara va? Från FINA familjer?"

Dumexet nickade ryggradslöst, fick en manlig dunk i ryggen och tabletter utskrivna utan att denna gång heller blivit undersökt.

När jag kollade upp vad det var för tabletter han hade fått så var det mot klamydia. Men trots att han förklarat att han hade stadig flickvän så valde Östermalmsurologen att bara behandla dumexet. Och vi vet alla hur det funkar om den ena äter medicin medan den andre fortfarande bär på sjukdomen?

Jag fick pallra mig till gyn, fick hårda blickar men framför allt så ville de anmäla Östermalmsurologen som brutit å de grövsta mot smittskyddslagen. Jag ville anmäla honom, slå honom och knyta ihop hans pungkulor i nacken men Dumexet ville inte. Östermalmsurologen var nämligen en viktig kund.

Jag har även för några år sedan blivit utskälld av en indisk allmänläkare som nästan skrek åt mig att jag var korkad som litade på min påhittade pojkvän (orkade inte berätta att det var en kk, ej fast kille). Han hävdade att jag hade klamydia och att jag var dum som trodde att killar var trogna.

Det visade sig dock att jag hade svår urinvägsinfektion. Hans sköterska ringde och meddelade svaret.

Jag blir så jävla arg så jag kokar! Har så många historier om hur män blir särbehandlade i såna här situationer. Som att det är kvinnan som har ensamt ansvar under en sexuell relation.

Vad ska man göra? Om jag hade namnet på Östermalmsläkaren så hade jag sett till att han visste att han levde.