fredag 5 juni 2009

Hur man än vänder sig...

...så har man arslet bak. Här tänkte jag skriva lite gnäll men jag raderade det och ska istället skriva om senast jag tappade hakan på stan.

Jag skulle åka hem med vagnen och det var några minuter kvar. Plötsligt hör jag en arg kvinna ropa till en man som satt i en väntkur fem meter bort.
- Ge tillbaka plånboken, jag vet ju att du har den!!
Mannen nekade bestämt, han bara satt där och hånlog åt kvinnan. Ingen annan gjorde något. Nästan ingen tittade ens dit, det var ändå en hel del människor där. Hon stod dock på sig och gick fram till honom och fortsatte insistera på att han skulle ge tillbaka plånboken. Jag trodde aldrig att det skulle gå, eftersom han var så lugn, satt kvar där och hävdade att han inte hade den. Men så lyfte han lite på ena skinkan och plockade fram plånboken ur bakfickan. Det såg ut som ett trolleritrick för det var en ganska stor och tjock plånbok, ändå. Och så gav han den till henne. Hon fortsatte att skälla ut honom efter noter men han satt där, helt lugnt. Jag blev ganska imponerad över hennes ihärdighet att få tillbaka sin plånbok (don't mess with an angry woman ;) ). Sedan visade hon honom vad som fanns där, det fanns pengar men "vad fan ska du ha mina pengar för, dom är ju mina!" Så jävla klockrent. GO!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om man citerar då ska man ange källan:

Hur man än vänder sig så har man arslet bak

är känd ordspråk av Mao Zedong, kinesisk ledare. Uttalades när han bytte flera gånger riktningen i sk Långa marschen.

Ingen kan bekräfta detta pga att han pratade grötig bondska från hemtrakten.

Yvette Gustafsson sa...

Haha, oj, förlåt! Min egen källhänvisning är: mamma och pappa. Jag tror inte jag har hört någon annan än mina föräldrar använda det. Det har liksom funnits i min ryggsäck av uttryck sedan jag var liten och det har aldrig slagit mig att det kunde ha varit en kinesisk bonne som först kläckt ur sig det.

Hur har du fått reda på det här?