lördag 5 september 2009

Finn och Fiffi, kuriosa.


Jag hade ingen aning om att Finn & Fiffi fanns kvar i världsrymden utanför Belgien. "Finn & Fiffi-cup" är något som fortfarande existerar och gick senast av stapeln i Lomma i mars 2009. I min värld är det en av de serier jag läste mest när jag var liten. Jag läste albumen om och om igen, egentligen var det min bror som prenumererade på albumen, men jag ärvde dom mer än gärna när han växte upp och blev stor och stark, så stark att det var barnsligt att läsa Finn & Fiffi. Jag har dem kvar än idag och skulle mer än gärna vilja samla på mig resten av albumen, det är väl ungefär en siljard stycken, och äventyren börjar likna varandra mer och mer efter en stund, men ändå. Där såddes nog fröt till mitt serieskapande och berättande. Vill ni läsa mer om det fräsiga gänget i böckerna får ni snällt klicketiklicka HÄR, för jag tänker def inte klippa klistra in allt här, inte.

4 kommentarer:

Dvärghundspossen sa...

Jag minns dom där två robotsamhällena, där det ena bestod av robotar med bara intelligens, det andra av robotar som dessutom hade känslor...

Yvette Gustafsson sa...

Åhhhh, det är ett av mina favoritäventyr med Finn & Fiffi, ett av de första jag läste helt själv, faktiskt.

Anonym sa...

Halloj!
kul att se fler som är intresserade av Finn & Fiffi. Fakta: På svenska finns det 75 nummer utgivna, det senaste 1992(?) då ett nytt försök gjordes till att intressera svenska folket för dem. Det gick inte så bra därför la Serieförlaget ner distributionen efter bara tre nummer. Av äldre modell finns det desto fler. Utges fortfarande i Belgien där det även kommit en spelfilm! Finns även en hemsida: http://suskeenwiske.ophetwww.net/albums/zweeds/personages.php
Mvh Mattias

Yvette Gustafsson sa...

De nya albumen gavs dessutom ut i en annan färg(blå) än de gamla. Jag hittade det på Dolores en gång när jag rotade runt efter roliga saker att läsa.

Det är lite lustigt att se hur Tintin blev en sån succé i Sverige, medan Finn och Fiffi försvann i etern samtidigt som det blev värsta dundersuccén i hemlandet.

Jag undrar hur Finn och Fiffi-filmen ser ut, jag är inte jättesugen på Tintin-spelfilmen, måste jag säga.