fredag 4 september 2009

Dagens skrivtips

Eller önskan, om ni så vill. Kan alla snälla bara sluta skriva "man" när ni menar "jag"? Exempel: "Så är man hungrig igen då." Nej, nej, nej. DU är hungrig, dra inte in mig i din hunger.

Pronomen [redigera]

man

  1. opersonligt pronomen som avser en ospecificerad tänkt person eller ett större kollektiv (oftast en hel samhällsgemenskap)
    Man får inte äta eller dricka i det här rummet.
    Det man inte vet tar man ingen skada av.
  2. vagt om talaren själv i syfte att tona ner självhävdelse
    Man har ju varit med om del under sitt liv.

4 kommentarer:

Dvärghundspossen sa...

*S* Jag pratar ofta på det viset... men det är väl när man inte riktigt vill erkänna att man kanske är udda på nåt sätt, utan vill få det att låta som om det man säger är väldigt ALLMÄNGILTIGT och gäller typ ALLA, inte ALLS bara mej själv!

Yvette Gustafsson sa...

Exakt. Det är det jag menar med att jag vill inte bli indragen i ett scenario jag inte ingår i. Jag kan tolerera det nån gång då och då, men jag har märkt en stark uppgång i missbruket av ordet, mycket tack vare statusuppdateringar på Ansiktsbok. Helt plötsligt ser jag det överallt och kan inte sluta tänka på det.

JennyB sa...

Fast, alltså, ursäkta men jag har en pet-peeve som gäller det helt omvända. Dvs folk som säger "du" istället för "man". Ett anglosaxiskt språkinflytande som får mig att huttra av obehag. :(

Yvette Gustafsson sa...

Åh huvva, jag känner igen det där. Ett tag skrev jag väldigt många brev på engelska. Jag insåg att det var något knasigt med min meningsbyggnad när jag såg ordet "you" typ sjuttielva gånger i varje brev. Jag blev mörkrädd för mig själv och tappade självförtroendet till mig själv.