lördag 21 november 2009

Hur tänker du nu? Tänker du nu?

Jag är fascinerad av minne. Många säger "åh, men jag är så glömsk, det är sån jag är, så det är inte mitt fel att jag glömde..." och vet kanske inte om att det går att träna upp minnet. Jag har hittat en fin artikel om det:
Att hålla hjärnan i form kan minska risken för dåligt minne. Här får du 29 tips som stimulerar viktiga delar i hjärnan. Tipsen är enkla att få in i vardagen.

Det är inte nödvändigt att göra alla tips varje dag. Viktigast är istället att utmana hjärnan dagligen. Forskning pekar på att det kan minska risken för försämrat minne med åldern. Annan forskning pekar även på att övning av hjärnan vid andra problem (t.ex. ADHD och kanske depression). Förklaringar till det som föreslagits är åtminstone:

  • När man arbetar med hjärnan ökar syresättning och hjärnan kan arbeta mer även i övrigt.
  • När man utmanar hjärnan skapas nya "kopplingar" mellan hjärnceller vilket kanske kompenserar färre hjärnceller (t.ex. p.g.a. ökad ålder).
  • Att hjärnan får arbeta kan öka produktionen av tillväxthormon som skapar tillväxt av hjärnceller i delar av hjärnan.
Och här läser du resten av artikeln för att påbörja din väg mot ett superminne!

2 kommentarer:

Stef Gaines sa...

Känner mig skönt träffad, hah! Ska kolla in detta, tack :)

Yvette Gustafsson sa...

Hähä, det var dig jag tänkte på när jag skrev det ;)