tisdag 3 november 2009

Pest eller kolera

Du väljer P-piller. Du kan få:
1. De gamla som ger dig tjurig skalle, lite finnar och kanske ökad vikt.
2. Ökad risk för blodpropp. I huvudet eller väl vald del av kroppen.

De som skriver ut pillren föreskriver (2), eftersom det minsann inte alls är säkert att man får en blodpropp och det är inte ens farligare än att vara gravid på riktigt. Säg det till de stackars satar som fått en blodpropp, troligtvis på grund av P-piller. Jag hörde om det här på radion förra veckan så det är väl lite utdaterat redan, nyhetsvärde sett, men jag anser att det är ständigt aktuellt. Jag har helt enkelt varit hos fittdoktorn lite för många gånger i år och fått höra bullshit som får mig att undra om barnmorskor(eller vad de nu har förbefattning) har suttit och sminkat sig igenom sin utbildning.

I dag känner jag mig rätt lugn. Så länge jag håller koll på mina blod­värden och äter min blodförtunnande medicin, är risken liten att jag ska få en ny propp. Men det känns tråkigt att jag måste leva annorlunda.

Jag har till exempel tvingats sluta med fotbollen, som jag har hållit på med sedan jag var liten. Medicinen som jag äter gör ju blodet tunnare, så om jag ramlar och slår mig kan det lätt uppstå en inre blödning. Men träna på gym får jag göra, det är ­alltid något.”

artikeln i sin helhet

Inga kommentarer: