onsdag 23 januari 2008

Med posten idag - så ovärt!

Jag sitter här och lyssnar på Rörmokarhäng av Slagsmålsklubben, fisdålig i magen och grinig över alltings jävlighet och min eget trötthet.

När jag kom hem idag hade jag fått fyra brev. Det som låg närmast dörren var en tunn katalog från Ellos. Som Jonas Gardell sa en gång:
"Man vet att man blivit äldre när man slår upp en Ellos-katalog och faktiskt tycker att kläderna är både käcka och snygga..."
Varför behöver jag helt plötsligt en katalog från Ellos, tycker dom? Är det som med cellprovstagning - kommer automatiskt med ett brev på posten när man fyllt 23? (och bara så ni vet - enligt måttabellen är jag fortfarande bara 12-13 år - förutom på längden)
Jag fick även ett nytt registreringsbevis från Skatteverket. Ja, jag är egenföretagare. tack och tack.
Lönespecifikationen från mitt "vanliga" jobb kom även. Ja, jag har ett eget företag OCH en anställning. Jobbar röven av mig men fick ändå bara 11500. Det är väl pengar det å, men snälla nån? Kan jag inte bara få bli höginkomsttagare?!

Det mest skrattretande som låg på golvet innanför dörren var ett brev från Högskolan i Gävle där jag pluggade 04-06. Jag tänkte: vad är det här nu då? Det kommer säkert stå

Bästa Yvette Gustafsson
Din Kalle Ankautbildning har vi efter noga eftertanke ogiltigförklarat. Vi ber om överseende med detta och skulle vilja att du skickar tillbaka ditt diplom samt betalar tillbaka varenda öre till CSN.
FORT!


Vänliga hälsningar,
Hittepåskolan i Gävle

Men det var inte så farligt. Istället blev jag inbjuden till deras nystartade alumn nätverk. Ungefär som facebook, fast utan innehåll och funktion.

"Vart tog du vägen?

Nyckeln till nätverket är alumndatabasen. Där kan du se vart gamla kurskamrater tagit vägen och knyta nya kontakter. Men då behöver vi veta mer om dig, din studietid och vad som har hänt efter studierna samt hur du vill ha kontakt med oss. "

Ja jävlar, ni.

6 kommentarer:

peekaboo sa...

Å, fan 12-13, det trodde jag att jag var :D men då halkar jag kanske ner till 10-11. hett!
Jodu, det där eeeh "nätverket" känner jag inte till trots att jag snart har en hittepåkandidat i nämnda KalleAnka-utbildning från Hittepåskolan. Snart ringer det på dörren, någon står utanför och säger, "nej, vi skojade bara, du var bara ett experiment, ingenting var på riktigt, hej hopp!"

Yvette Gustafsson sa...

Jo, det är ju så att det här får man tydligen privilegiet att ta del av när man har avslutat sina studier vid Hittepåskolan i Gävle. Gud förbjude att man skulle veta något om det innan dess. Det vore ju att planera, eller hur, och jobbar man så? Nej, jag tror inte så.

O sa...

Ett nätverk? Jag har aldrig hört talas om att det skulle gå att kommunicera på den här skolan, är det nåt nytt påfund?

Yvette Gustafsson sa...

Ja, det verkar inte bättre. Men tror dom att det kommer att fungera? Jag skulle vilja ha en scanner nu så jag kan visa alla hur foldern jag fick såg ut. Den var glansig och tryckt i färg, det hade dom lyckats med i alla fall.

Man ska tydligen bli inbjuden till "alumnarrangemang som återträffar och inspirerande seminarier" Oh, shit!

Anonym sa...

Doh! svara inte på det, dom vill bara hålla reda på dig... snart kommer det mer brev där dom undrar vilket parti du röstar på, om du ibland bär slips och sen är det raka vägen till saltgruvorna om dom tycker att du är rätt material! :(

Yvette Gustafsson sa...

Exakt så startade Ansiktsbok, vår älskade landsepidemi :) Skillnaden är att skaparna av ansiktsbok lyckades göra nåt stort av det. Det kommer inte HiG att kunna göra. Dom kan inte!

Gävleborgs län - allt funkar nästan!