tisdag 11 mars 2008

100e inlägget


... kan få handla om pengar och vagnen

Igår när jag satt på vagnen ner på stan satt ett par bakom mig. Det tog inte lång tid förrän jag fattade vad dom pratade om. Dom hade tillsammans lånat en massa pengar från bekanta och kanske banken också. Men det handlade om totalt lite över 100 000 och dom var på väg någonstans för att "fixa pengar" di kallart. Men samtalet gick ut på att snubben inte fattade att man inte kan låna hur mycket pengar som helst om man inte har en plan på hur man ska betala tillbaka dom, och att man inte kan leva på sin tjej hur länge som helst heller. Hon förklarade gång på gång att hon inte hade råd att försörja sig själv och honom så länge till. Han verkade inte förstå.

Hur går det så långt med en människa? Växer man upp sådan - att man skjuter ifrån sig problemen och hoppas att det ska ordna sig? Kanske hade han en väldigt mammig mamma? Han sa något om att kämpa tillsammans, och hennes svar att "jag jobbar och försörjer dig medans du ska ha mer - mat, alkohol, hund osv. Det är inte att kämpa tillsammans" Uff, jag blir mörkrädd. Släng ut snubben på gatan och se till att han får lära sig pengars värde nån gång.

1 kommentar:

Anonym sa...

Omg. Jag kanner igen mig i det dar sa javla bra att jag fick en vag av illamaende over mig nu.