lördag 14 juni 2008

Guldpalmen i kundbemötande går till....


Jag vet inte riktigt hur det gick till, men jag fann plötsligt mig själv på ett fik tillsammans med Amerikanen på väg mot STCC-loppen vid tolvtiden idag. Jag tror att han bara inte tog nej som svar och samtidigt hade jag garden nere när jag väcktes av telefonen tjugo över tio i förmiddags. Det var en helt ok dag, han är inte helt odräglig (det är nog mer jag som är haha!) och det var inte så att jag hade jättemycket planerat istället, så varför inte. Men jag hittade i alla fall ett café jag inte vill gå till igen.

När vi hade fikat klart stod jag i kö till toaletten, lyckligtvis precis vid baren där jag kunde se hur dom gjorde sina espressos. Jag var inte imponerad till att börja med och när en kvinna gick fram till baren med sina två cappuccinos hände det här:
Kvinnan:
- Mina cappuccinos är inte varma.
- Dom ska vara 60 grader,
sa baristan
- Men dom är inte varma
- Jaha. Vill du att jag ska göra två nya då?

- Ja, jo det vore bra.
- Jaha, skitkul, mumlade baristan högt samtidigt som hon vände sig om för att göra nya. Samtidigt som hon gjorde dom la hon handen på en av muggarna hon fått tillbaka.
- Dom ska vara 60 grader och det är dom här, gnällde hon till kunden
- Ja, det tvivlar jag på, för de känns inte varma.
- Jaha, men nästa gång ni beställer så får ni säga att ni vill ha extra varma. Men jag har ju bara gjort det här i 13 år, så...
- Kan jag inte bara få nya? sa kvinnan trött

Jag var en millisekund ifrån att protestera och hålla med kvinnan med för ljumna cappuccinos. Av det jag sett av hur hon gjorde sina cappuccinos var dom inte direkt gjorda med kärlek och definitivt inte med kunskap om varken espressos eller hur man skummar mjölk. Men jag behöver inte ge henne en lektion, de kommer helt enkelt inte få några stamgäster utan endast leva på (O)lyckligt ovetandes människor som snubblar in dit. När jag äntligen fick komma in på toaletten och fann att det var kiss på golvet och slut på toapapper valde jag att vända på klacken, storma ut därifrån och samtidigt varna kvinnan bakom mig i kön och fräsa argt för mig själv att jag aldrig kommer att gå dit igen.

2 kommentarer:

Suntui sa...

Har sagt det förr och jag säger det igen, -Pårombara.

Service kan kompensera ett bristande yrkeskunnande. Om bara fler insåg det.

Yvette Gustafsson sa...

Jag har i alla fall blivit sugen på att gå till nya ställen och fika, bara för att se hur det är på andra ställen. Jag har redan gjort det några gånger nu i veckan och har hittat några mysiga ställen att gå till där dom faktiskt har helt ok service. Men där jag jobbar har vi fortfarande Göteborgs gladaste baristor ;)