lördag 27 september 2008

Får jag chans på dig?

Människan är ett djur som gärna vill kategorisera saker, klassificera. Allt för att få ett grepp kring hur omgivningen funkar och få klarhet i saker. Jag är också sådan, men det finns tillfällen då jag inte vill sättas in i ett fack. På det senaste har jag hört:
- Är ni tillsammans?
- Va? Nej. Men jag ska inte ha nån annan. Måste vi kalla det tillsammans?

- Ja, om ni är det.

- Men jag har chans på honom. Räcker inte det?


Jo, det är sant. Jag, 24 år gammal, har frågat chans på en snubbe. Han sa ja. Jag tyckte det var mycket klarare, mycket bättre än att bestämma att "men du, är vi tillsammans nu? Va va va?" För det vill jag ju helst inte fråga. Men att ha chans på någon låter lite lättare. För om vi skulle vara tillsammans skulle ju jag vara en Flickvän. Och Flickvän vill jag inte vara. En Flickvän är gnällig, uppmärksamhetssökande, mysande, jobbig, bekväm, krävande och kvävande. Hur gulligt låter det? Inte alls. Så jag slipper helst.

Inga kommentarer: