torsdag 4 september 2008

Käpphästen

På vagnen hem idag var det inte fjortisarna som invaderade luftrummet med konstiga teorier om träning
-Men jag ska träna MRL idag, sen imorron Core och spinning...
- Men hur ska du orka, du har ju aldrig tränat!
- Men jag måste ju vara fit tills nästa onsdag!


Nej, det var Tanten. Hon klev på och eftersom det var ganska mycket folk på vagnen så stod hon upp i gången. Någon erbjöd henne en plats.
- Nej, det är nyttigare att stå. Någon minut förflöt och så kläckte hon ur sig:
- Nej, låt ungdomarna sitta. Det är synd om dom.
Vad var grejen? Passiv aggressivitet? Omvänd psykologi? Det funkade inte värst bra, förutom att jag blev irriterad på henne. Men när sätet bredvid mig blev ledigt var hon minsann inte sen att slänga sig ner med en duns. När hon satt där och andra människor kom på vagnen var hon ändå först att häva ur sig högljutt så att alla ohängda ungdomar skulle höra:
- VILL NI SITTA?!
De såg på henne... nej, nej, förlåt; De såg ner på henne och sa glatt:
- Nej, det är lugnt!

Jag vet inte vad hon letade efter, det var nog helt enkelt bara en protest mot dagens ungdom som inte har den minsta hyfs men det var ingen som gav henne någon näring i sin protest så hon höll tyst efter det. Tack och lov!

Inga kommentarer: