söndag 14 september 2008

Matteräkning som förolämpning

"jag läser din blogg. den är (9 x 10^10)^-1 av alla världens hemsidor. Jag läser den och jag har ingen jävla aning varför."

Ok. Nu räknar vi.
(9 x 10^10)^-1
(9 x 100) ^-1
(900)^-1
Vad blir det? Jo, det blir ju ett negativt tal. Närmare bestämt -900. Eller har jag fel? Jag saknar min grafräknare, den hade talat om för mig om jag hade rätt. Kalkylatorn på min data är helt enkelt inte tillräcklig för en gammal avdankad naturare som jag. Vad har jag fått då? Jo, en förolämpning. Jag har inte bestämt mig än om jag bryr mig eller inte. All publicitet är ju bra publicitet, di kallart. Eller så är det bara en felskrivning och det hela var genomgående positivt. Jag menar, min handledare Johan tittade på mina serier och sa: "Jag tycker det här är roligt. Jag kan inte förklara varför, men det får mig att skratta."

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du har fel. (9 x 10^10)^-1 är 0.0000000000111111...

"^" betyder "upphöjt till", inte "gånger".

Yvette Gustafsson sa...

Du ser! Jag tänkte ju upphöjt och i mitt huvud blev det 100. Matten är inte vad den brukat vara... Jag ska nog ta och åka hem ändå och hämta min lilla låda som jag till och med kan göra små lustiga grafer på :)

Yvette Gustafsson sa...

Jag har bestämt mig. Det är en komplimang. Som fan!