torsdag 25 september 2008

Surfittan

En del saker gör mig sur. Bland annat:
  • Att vänta
  • Åka vagn
  • Banaflugor
  • Stress
  • Dumma människor

Just nu väntar jag. Det är ok en stund, nu har jag fått veta att jag kommer att få vänta en stund, typ en timme. Alldeles nyss visste jag inte riktigt vad som var på gång, och det gjorde mig irriterad. Nu är det som sagt ok. Jag har sagt till mig själv att det är ok att vara sur för lite allt möjligt just nu, med ett ungefärligt pHvärde på 4. Det är ganska surt.

En stark syra med hög koncentration (egentligen aktivitet) har ett pH-värde på runt 0; en stark bas med hög koncentration (egentligen aktivitet) har pH ungefär 14. Dessa är dock inga absoluta gränser på hur stark en syra respektive en bas kan vara; det finns till exempel riktigt starka syror med negativa pH-värden. Utifrån definitionen av pH får man:
Vid pH 1 är vätejonaktiviteten {H+} = 1·10-1.
Vid pH 7 är vätejonaktiviteten {H+} = 1·10-7.
Vid pH 14 är vätejonaktiviteten {H+} = 1·10-14.
pH-värdet mäts vanligen genom en kombinationselektrod. Det kan också mätas med
pH-indikatorer, kemiska föreningar som har olika färg vid olika pH. För att mäta ett ungefärligt pH-värde i olika vattendrag använder man allt mer sällan laboratoriska metoder, utan ser istället till den biologiska mångfalden och då på så kallade indikationsarter. Exempelvis kan nämnas mört, som inte lever i sura miljöer eller kräftdjur som behöver basiska ämnen för att stärka sina skal. (wikipedia)

Inga kommentarer: