tisdag 6 januari 2009

Hur känns det att vara man?



Jag har lyssnat på radion hela kvällen samtidigt som jag har pulat runt hemma. Jag har lyssnat på nyheterna hundra gånger ungefär och även en gammal intervju med en arg Nour El-Refai som i min mening är en kvinnlig version av Magnus Betnér. Jag skrattade inte så mycket åt det hon sa, mest på grund av att hon nog inte försökte vara rolig(och jag brukar inte skratta jättemycket åt Magnus Betnér heller) Bara skitsur och jag tyckte dom det. Hon ägnade hela intervjun åt att propagera för att det är svinigt att allt ska behöva delas upp i att vara man och att vara kvinna. Om kvinnor gör något in en mansdominerad sfär så ses det som löjligt, medans män som äntrar den kvinnliga sfären(säg dagis) blir upphöjda till skyarna. Det allra töntigaste är att man utmärker så himla mycket att en kvinna gör något speciellt om det är i ett mansdominerat yrke(oftast handlar det om yrken).

Det allra roligaste var klockan åtta när jag åter igen lyssnade på nyheterna och efter det kom P3 Personligt som handlade om en 22 årig tjej och berättarrösten sa: "Hur är det att vara tjej och satsa på musik? Hur är det att vara tjej och... bla bla bla" Vad spelar det för roll att man är tjej och satsa på musik? Varför inte säga... hur är det att satsa på musiken? Det är väl speciellt nog? Och face it, det finns väldigt många tjejer som håller på med musik, minst lika många som killar. Så varför är det extra jobbigt för tjejer? Jag fattar inte. Snälla Bullen, hjälp mig.

Inga kommentarer: