lördag 20 februari 2010

Lustigt

...jag brukar påstå att lera inte är min grej, att jag hatar att hålla på med det och alltid har. Men det är ju inte sant. Jag kom på att när jag var liten satt jag och lekte med lera hela tiden. Först var det trolldeg, sen var det sån där leklera och sen var det cernitlera. Jag tror det var där någonstans som passionen dog. När man jobbar med cernitlera blir det helt plötsligt lite mer dramatiskt att hålla på med det, den är dyrare än leklera/trolldeg och tanken är att man ska producera något "fint". Då tyckte jag inte det var roligt längre för att jag fick prestationskrav.

Ikväll har jag lekt med trolldeg. Det var helt ok. Lite prestationskrav för att jag ville skapa något speciellt, men samtidigt inte så stor press över det hela eftersom det var gjort av mjöl, salt, olja och vatten. Hur lätt som helst!

Trolldeg:
1 dl vatten
2 dl mjöl
1 dl salt
1 msk olja
Blanda med händerna till en deg och börja lek.
Värm i ugnen en timme på 100 grader och låt stå till nästa dag innan du börjar måla och gå loss med limpistol.

Inga kommentarer: