tisdag 16 september 2008

Cirkusvagnen

Jag upphör aldrig att förvånas över Vagnens förträfflighet. I förmiddags när jag var på väg till skolan fann jag mig sittandes och undrade om det inte var någonting som spelade mig ett grymt spratt.

Ett par säten till vänster om mig satt tre fyllon(märk väl att klockan var halv tio på förmiddagen). Den ena som satt längst fram var så full så att han knappt kunde sitta ner och de andra två som satt bredvid varandra var ganska på lyset dom också. Den ena hade en rakapparat med sig och började helt plötsligt raka den andres ansikte. Jag trodde att det skulle gå käpprätt åt helvete och att blodet skulle spruta åt alla håll och kanter, så fulla som dom var. Det gick hur som helst ganska bra, men det kändes något surrealistiskt att sitta där(dessutom satt jag på ett säte som var inklämt i 90 graders vinkel mot alla andra säten så jag satt lite annorlunda än alla andra och därmed späddes min känsla av alienation på) och se dom på det där sättet, lite kaosartat.

I precis samma stund klev en man på vagnen och gick bakåt i vagnen så att jag hade honom till höger om mig. Han började gorma på någon som hade fötterna på sätet
"Ta ner fötterna! Var har du lärt dig att det är ok att ha fötterna på sätet?! Här kommer jag med mina rena byxor och ska sätta mig och så har du haft fötterna på sätet..." Han gav sig inte heller, han höll på hur länge som helst! Så jag satt där med cirkusfyllon till vänster och en vett och etikett-riddare till höger och undrade: Ser världen ut så här? Ska jag skratta eller gråta?

Inga kommentarer: