tisdag 18 november 2008

Dråpliga lärare

Jag läser just nu en kurs på högskolan. Vi har två olika föreläsare, en kvinnlig och en manlig. De är båda laddade till tänderna med humor, det märks. Studenterna är lite mer avslappnade på den manliga lärarens föreläsningar, kanske mest för att hon pratar så fort och är lite svårare att förstå (det är i alla fall som jag förstått det) så folk sitter lite grann som frågetecken. Jag kan förstå hennes frustration under lektionerna när hon frågar saker och alla sitter som fågelholkar och säger ingenting. Eftersom hon jobbat i ungefär hundra år med samma kurs så är hon säkert trött på att ställa samma frågor och att få samma dumma frågor av studenter år ut och år in. Ibland får hon i alla fall in riktiga dunderkängor av dråplig humor som gör att jag viker mig dubbel av skratt.
- Hur ska vi kunna det här på tentan?
- Jo ni förstår, det står i kursboken. Det är nämligen meningen att ni ska lära er det som står där i.


Inga kommentarer: