måndag 11 maj 2009

Lata 80-talister?

I think not!

Jag fastnar alltid vid P3's Hallå P3. Idag talas det om hur unga människor sitter i skiten för att de inte får någon A-kassa och arbetsbristen i Sverige idag. Och i vanlig ordning mejlar en sur jävla gubbe in och gnäller om hur 80-talister är lata och bara vill ha roliga jobb ("jaaag vill jobba med meeedia") och hellre struntar i att jobba om alternativet är att kränga burgare eller sopa golv. Det är den värsta skit jag hört. Det handlar mer om hur personen är i fråga. Jag känner många människor från olika områden av åldrar, världsdel, bakgrund hej och hå. Jag känner några lata jävlar, men jag känner mest aktiva, hårt arbetande människor som vill jobba och som inte är rädda för lite skit under naglarna. En vän till mig säger upp sig från sitt caféjobb för att åka till Danmark över sommaren för att plocka jordgubbar. Är det glassigt, det? Tjänar man pengar på det? Inte glassigare och mer betalt än att kränga kaffe, jag lovar dig.

Till alla 19-åringar med uppgivna röster om hur föräldrarna måste försörja en, varför inte åka utomlands och jobba? Have the time of your life, jag lovar! Det är inte hemma, det är osäkert, det är skitskrämmande men fan, skinnet på näsan blir lite tjockare. Och jobben finns, tro mig. Vad ska du göra annars? Du har inget jobb och ingen bostad att lämna, så kör hårt!

Inga kommentarer: